Vellykket CP-fodboldstævne i Slangerup
10. november 2016

Vellykket CP-fodboldstævne i Slangerup

Slangerup Boldklub, SOIF, gennemførte i begyndelsen af november - i tæt samarbejde med Sport for Brains – et stort socialt fodboldstævne, hvor knap 75 spillere var samlet. Alle med det til fælles at de har cerebral parese og elsker at spille fodbold.

Spillere ved CP-fodboldstævne i Slangerup.Takket være støtte fra Spastikerforeningen, Elsass Fonden og en række lokale firmaer kunne stævnet afholdes helt gratis for deltagerne.

Det var CP-talentholdet og landsholdet, der holdt træningssamling og spillede eftermiddagens to opvisningskampe mod lokale hold.

Selvom tilskuerne i starten trodsede det dårlige vejr, måtte mange til sidst søge ly i deres biler. Men det betød samtidig, at et nyt koncept var opfundet: Drive in fodbold.

Men det primære for weekenden var sammenholdet og det sociale element.

De mange spillere fra forskellige klubhold, CP-talentholdet og landsholdet mødtes derfor fredag aften til indkvartering på Byvangskolen, hvor der var arrangeret sandwich-buffet, fælles hygge og besøg af Silverstar Linedances. Det blev til en svedig time, hvor samtlige deltagere med stort engagement og mange grin fik afprøvet deres kunnen indenfor line dance.

Mange kampe i hallen

Lørdag morgen var der fælles morgenmad, hvorefter stævnet officielt blev åbnet af byrådsmedlem Anne-Lise Kuhre. Indenfor deltog alle klubspillerne i to turneringer.

Først som små klubhold derefter efter fysisk og erfaringsmæssig fodboldkunnen. I alt blev der afviklet knap 40 kampe, før vinderne af de to turneringer blev fundet. Alle hold modtog erindringspokal, og samtlige klubspillere fik medalje.

Efter de regnfulde opvisningskampe blev hele stævnet afsluttet i svømmehallen, hvor rigtig mange nød at kunne slappe af i varmtvandsbassinet.

Et fint punktum for et par forrygende dage i Slangerup, hvor der blev knyttet mange fodboldmæssige og sociale bånd. Lige fra landstrænerne Henrik Notlev og Len Nossell, over CP-talenttrænerne Klaus og Stine til alle klubtrænerne og helt ned til den mindste spiller på klubholdene.

Der var stor enighed om at gentage stævnet til næste år, hvor man håber at kunne tiltrække endnu flere børn og unge med cerebral parese til en god blanding af sociale aktiviteter og fodbold.

Kort om CP-fodbold

CP-fodbold i Danmark er i disse år i fremgang. For seks år siden var der på landsplan tre små klubhold og et CP-landshold. I dag er der seks veletablerede klubber, nogle endda med flere hold. Desuden er der etableret et CP-talenthold samt et CP-landshold under Parasport Danmark (Dansk Handicap-Idræts Forbund).

I de første år mødtes holdene til interne stævner, hvor også det sociale blev vægtet højt. I de sidste tre år har klubberne deltaget i forbundsmesterskaber under Parasport Danmark.

Her kan du finde CP-fodboldklubber:
Skovbakken (Aarhus), Vejle/Kolding, Melby og Slangerup (Nordsjælland), Jægersborg og KB (København). Derudover er et nyt hold ved at blive etableret i Odense.

Klubberne kan kontaktes via Camilla Voigt fra Sport for Brains.