Hvordan er Spastikerforeningen opbygget?

Spastikerforeningen blev oprettet den 30. oktober 1950 og har i dag 4.200 medlemmer. Foreningen er landsdækkende med 16 kredsforeninger og ungdomsafdelingen CP Ung.

Spastikerforeningen ledes af en landsformand og en næstformand, der vælges på foreningens landsmøde, der afholdes hvert andet år.

Foreningens øverste myndighed er hovedbestyrelsen, der består af 16 personer valgt af kredsene selv (en fra hver kreds), to personer valgt af CP Ung og op til tre personer valgt direkte af hovedbestyrelsen. Hovedbestyrelsens medlemmer vælges alle for en to-årig periode.

Til at varetage det løbende arbejde er der nedsat et forretningsudvalg på syv personer. Udover landsformand og næstformand består forretningsudvalget af fem personer, som udpeges af hovedbestyrelsen for to år ad gangen.

Hovedbestyrelsen kan etablere landsdækkende netværk for væsentlige interesser i foreningen – for eksempel forældrenetværk og voksennetværk. Netværkene arbejder landsdækkende for foreningens formål og bidrager til at udvikle foreningens profil og aktiviteter indenfor det pågældende netværks emneområde.

Den øverste myndighed i netværket er generalforsamlingen, der afholdes hvert år inden udgangen af februar måned. Netværket fastsætter selv sin forretningsorden og modtager økonomisk støtte fra Spastikerforeningen, som besluttes af hovedbestyrelsen efter ansøgning fra netværket.

Spastikerforeningen har H.K.H. Prinsesse Benedikte som protektor.