Fællespoesi, debatter og kampgejst

En reportage fra Folkemødet

Tidligt på sommeren blev Folkemødet afholdt i Allinge på Bornholm, og CP Danmark havde sendt et lille hold afsted. Det bestod af landsformand Pia Allerslev, sekretariatsmedarbejdere Stine Stenholt Nielsen og Julie Pescettini samt Sinne Thaysen, som er frivillig og formand for kursusudvalget.

Formålet var at deltage i relevante debatter, bringe CP Danmark og medlemmernes udfordringer på dagsordenen og afdække Folkemødets potentiale for foreningen. Et andet mål var at skabe netværk og undersøge tilgængeligheden på Folkemødet. I det følgende rapporterer vi fra de tre dage på solskinsøen.

Dag 1 – ”Jeg hader min krop, når…”

Under truende skyer vandrede vi Allinges gader tynde. Vi skulle finde Politikens scene, hvor digter Caspar Eric, og sociolog Olivia Dahl, som begge har cerebral parese (CP), skulle afholde ’fællespoesi’. Teltet var fyldt med mennesker, som alle bidrog med input til et kollektivt digt med overskriften ”jeg hader min krop, når…”, som Caspar læste højt af. Det skabte en utrolig følelse af samhørighed. Sikke en start!

Kort efter skulle vi videre til de næste arrangementer, blandt andet et, der omhandlede bæredygtig forandring og tilgængelighed med studerende fra arkitekt- og tømreruddannelsen og repræsentanter fra SUMH (Sammenslutningen af Unge med Handicap). Her fik vi øjnene op for, hvordan vi, udover at påvirke politisk, kan sætte ind andre steder – for eksempel på uddannelser. Samtidig rullede en debat om, hvordan alt for mange børn og unge med særlige behov savner fællesskaber. Vi gik derfra med en ny samarbejdspartner, som vi glæder os til at arbejde videre med.

Dag 2: Hvorfor er universelt design ikke bare en naturlig del af vores samfund?

Næste dag havde vi et pakket program. Solen tittede endelig frem, så vi startede med et oplæg under åben himmel ved Poul Nyrup Rasmussen, som fortalte om sin opvækst og sin far, der blev stemplet som ”åndssvag” og anbragt i særforsorgen. Det gjorde indtryk.

Næste stop var en ’talk’ om universelt design. Arkitekt og vært Ane Cortzen interviewede Caspar Eric, handicapforsker Emil Falster og dekan i arkitektur Jakob Brandtberg Knudsen, som havde en dialog om, hvordan den almene sektor spiller en vigtig rolle i at skabe boliger og offentlige rum, hvor der er plads til alle. Debatten kredsede også om, hvor mange barrierer der er for mennesker med funktionsnedsættelser, som det er lige nu. Endnu en vigtig debat om inklusion og tilgængelighed, som gav et håb om bedring i fremtiden.

Senere på dagen deltog Pia Allerslev i en paneldebat, som handlede om, hvorfor vi taler om mennesker med handicap som en byrde. Det var en tankevækkende debat, der gjorde opmærksom på, hvordan en negativ retorik blandt politikere og medier påvirker samfundets opfattelse af mennesker med handicap.

Dag 3: Alle med CP skal have den hjælp, de har krav på!

På sidstedagen var vi godt fyldt op af indtryk, men vi skulle ikke misse en vigtig debat om udvikling på socialområdet, hvor Pia Allerslev talte CP Danmarks og Danske Handicaporganisationers sag. Her gav hun et stærkt kritisk indspark til de anbefalinger, der er kommet til den seneste økonomiaftale og havde fokus på, hvordan vi får sat mennesket forrest, sikret retssikkerheden og fremmet fagligheden, når det kommer til prioriteringer på socialområdet. Vi gik derfra med løftet pande og kampgejst og sluttede dermed Folkemødet af med et brag.