Skolelivet

Skolelivet

Det er en stor og glædelig begivenhed for ethvert barn at starte i skole. Hvem husker ikke sin egen første skoledag? Alle forældre er opmærksomme på deres barns trivsel, og som forælder til et barn med cerebral parese, skal du være ekstra opmærksom. Stort set alle børn med cerebral parese oplever vanskeligheder i den ene eller anden form, når de går i skole. Enten socialt, fagligt eller begge dele.

Dit barn risikerer at opleve problemer som følge af kognitive vanskeligheder. Dem kan du få afklaret gennem en neuropsykologisk undersøgelse af dit barn. Det kan være, dit barn har visuelle vanskeligheder og derfor er langsom læser, har svært ved at lære alfabetet, fordi bogstaverne ligner hinanden, eller har svært ved de sociale regler i klasserummet eller i frikvarteret.

Du opdager, at dit barn har vanskeligheder, når dit barn ikke trives. Det vil sige, når dit barn reagerer ved at være for eksempel grådlabil, vredt eller opgivende.

I de første år i folkeskolen lærer børnene at regne og skrive. De første år er således et helt grundsystem af regler og faglige input. I udskolingen, det vil sige fra 6. klasse og opefter, forventes det, at de basale færdigheder er på plads, og der skrues op for det faglige niveau.

Det kan give problemer for børn med cerebral parese. Derfor anbefaler Spastikerforeningen en ny neuropsykologisk undersøgelse, når barnet er 12-13 år gammel. En neuropsykologisk undersøgelse er kun et øjebliksbillede, så selv om dit barn fik en undersøgelse som 5-årig, siger den intet om de problemer, dit barn kan have som 13-årig.

Læs mere i Spastikerforeningens pjece 'God skolegang med cerebral parese' her.

Sidst opdateret:
Gå til top Top