Ny med CP? Familienetværket kan hjælpe dig

Familier med børn med CP hjælper hinanden. Et nyt, spændende initiativ af Anne Korsgaard Kjeldahl sikrer, at familierne matches på en god måde.

Af Frands Havaleschka

Når et barn får stillet en CP-diagnose, bliver forældrene og hele familien smidt ud i et virvar af følelser og problematikker. Fra den ene dag til den anden skal man forholde sig til behandlinger, hospitalsbesøg, sagsbehandlere, hjælpemidler, spørgsmål og paragraffer.

Det hele på et tidspunkt, hvor ens verden er væltet, og man er ved at drukne i sorg over det familieliv, man ikke har ønsket sig, i angst over de uvisheder, der tårner sig op, og meget ofte i vrede over den urimelighed, der er sket. Ofte i ensomhed med en følelse af, at ingen forstår, hvad ens familie går igennem.

Familienetværket

For at hjælpe de mange nye på vej har Anne Korsgaard Kjeldahl, der af man ge vil være kendt fra CP Cool Kids, taget initiativ til at skabe Familienetværket. Det er et netværk, hvor den nye CP-familie bliver matchet med en slags mentor-familie, der har prøvet det hele selv, men som nu er kommet op til overfladen igen.

- Netværksfamilien er ikke professionelle rådgivere, understreger Anne Korsgaard Kjeldahl. De er sparrings partnere, der lytter og forstår. Et netværk, der kommer med råd og inspiration til, hvordan man klarer hverdagen med et barn med handicap, og hvordan man bliver en hel familie, som alle kan trives i.

- Vi forsøger at matche familierne, så de har mest muligt gavn af hinanden, og vi kigger både på geografi og på familiens sammensætning. For at kunne matche alle op har vi brug for en masse netværksfamilier.

Men hvem kan skrive sig op til at få en netværksfamilie?

- Det korte svar er alle, der føler behovet. Tilbuddet er især tiltænkt forældre med relativt nydiagnosticerede børn, men hvis man som familie føler behovet, også selvom det er længe siden diagnosen blev stillet, så er man også meget velkommen – så vil vi forsøge at finde et match. Og det er ganske gratis.

Netværksfamilier søges!

For at blive netværksfamilie kræves der blot, at familien har et barn med CP samt overskud og lyst til at dele viden omkring det at være en familie med CP. Derudover skal familien være klar på at mødes minimum fire gange i løbet af 12 måneder, og hvis muligt gerne mere end det. Anne Korsgaard Kjeldahl understreger, at det er helt uforpligtende at melde sig som netværksfamilie – familien vil altid blive spurgt en ekstra gang, inden kontakten formidles.

- For at få de bedste forudsætninger for en god relation mellem familierne, søger vi især familier med mindre børn, i udgangspunktet under ca. 10 år. Men vi er ikke firkantede, og hvis man føler, man har noget at bidrage med, er alle velkomne til at melde sig. Man behøver heller ikke være en kernefamilie for at kunne hjælpe – vi har brug for alle slags familier, lyder opfordringen.

Vil du vide mere eller tilmelde dig?

Læs mere om initiativet på www.cp-coolkids.dk - hvor du også kan melde dig som netværksfamilie, eller hvis du gerne vil sættes sammen med en netværksfamilie. Der er udarbejdet en lille info-pakke til alle netværksfamilier, så man kan blive klædt på til opgaven. Du kan også kontakte CP Cool Kids på mail: coolkids.cp@gmail.com