Symptomer på cerebral parese

I begyndelsen kan det være svært at afgøre, om et barn har cerebral parese. Men man kan få mistanke ved en række tilfælde som for eksempel sutte-synke-problemer, mærkelige kropsstillinger og mangelfuld kontrol over hovedbevægelser.

Spastisk cerebral parese

Børn med let cerebral parese kan fremtræde normale ved fødslen og de første levemåneder. Men så bemærker man, at barnet for eksempel ikke kan sidde alene i 6-7 måneders alderen. Man ser især spasticiteten/stivheden, når barnet er aktivt og skal til at lære at gå.

Ved de sværere tilfælde kan man se, at barnet er for stift, allerede i den første måned af barnets liv. Efterhånden som barnet vokser, bliver de spændte muskler for korte, og de kan ikke styres normalt. Der kan komme fejlstilling af leddene – for eksempel kan børnene få spidsfod og gå på tæer. Flertallet lærer at gå selv, men cirka 15-20 procent har behov for en kørestol.

Dyskinetisk cerebral parese

Hos disse børn afviger bevægemønstret ofte de første leveuger. Barnet har stive pludselige bevægelser og sammentrækninger og er følsom over for stress og smerte, som udløser disse bevægelser. De fleste af disse børn lærer ikke at gå selv.

Ataktisk cerebral parese

Symptomerne viser sig oftest først, når barnet skal række ud efter ting eller til at lære at gå – altså samordne bevægelserne. Børnene har ofte nedsat muskelspænding og er slappe fra fødslen. De fleste lærer at gå – men ofte som ”tumle fumlere”.

Læs også:

Ny med cerebral parese

Se film om familier med CP

Få støtte, hjælp og rådgivning - bliv medlem