Fra Ukraine til Djursland
22. juni 2022

Fra Ukraine til Djursland

Det krigshærgede Ukraine har også folk med cerebral parese. Vi havde kontakt med en, der kom langsvejs fra og spurgte os om hjælp.

Der bor også mennesker med cerebral parese i det krigshærgede Ukraine. Hvis hyppigheden er den samme i Ukraine, som i Danmark, så finder du mellem 85-90.000 personer – og derfor er der selvsagt og ulykkeligvis også mennesker med cerebral parese blandt de mennesker der flygter fra krigen i Ukraine. De fleste flygter i det de står og går i, mens alt andet end, hvad der let kan bæres og er absolut nødvendigt, må efterlades hjemme.

Sådan var det også for Niko (navnet er ændret). En ung dreng med CP, som er flygtet til Danmark fra Ukraine sammen med sin mor og søster. Han har svær CP. Store fysiske udfordringer, som gør ham afhængig af kørestol og betyder, at han ikke kan sidde uden støtte. Niko har også et stort talehandicap, som betyder, at han kun kan kommunikere, med mennesker, der kender ham rigtig rigtig godt. Den kommune han er kommet til sammen med sin familie, har været rigtig imødekommende og har hjulpet med bolig og også en del hjælpemidler – bl.a. kørestol.

Behov for specialtilpasset stol

Men Nico har brug for en stol at sidde i, når han ikke ligger i sengen – og når han skal spille skak på sin lille tablet, som er hans helt store lidenskab. Stolen skal kunne give støtte og have et påmonteret bord, så han kan nå ned, at betjene tablet’en med næsen.

Det hjælpemiddel kunne kommunen ikke hjælpe med. Derfor kontaktede Agata Schjørring, en frivillig ildsjæl, som har hjulpet en del ukrainske flygtninge i Danmark, CP Danmark. Vi havde jo skrevet på vores hjemmeside, at vi stiller vores rådgivning og hjælp til rådighed for flygtninge fra Ukraine med CP. Og ja, det gør vi.

Hjælp fra Socialstyrelsen, Global Carehab og Elsass Fonden

Det lykkedes ved hjælp af et billede af Nico i sin gamle stol hjemme i Ukraine og stort hjælp af Thomas Lyhne fra Socialstyrelsens hjælpemiddeldatabase, at finde frem til en stol, som kunne være relevant. Stolen forhandles af hjælpemiddelfirmaet Global Carehab i Brabrand, som har besøgt familien og afprøvet og fundet frem til relevante tilpasninger af stolen.

Men hjælpemidler er dyre – og selv om Global Carehab, har givet stolen med meget stor rabat, så har vi alligevel måttet søge fondsfinansiering. Heldigvis var det ikke noget problem. Elsass Fonden har utrolig hurtigt og ubureaukratisk bevilget et legat til køb af stolen – og vi har i dag kunnet fortælle Nico, at Peter fra Global Carehab er på vej med stolen til ham.

Vi kan rigtig meget, når vi arbejder sammen!

Læs mere om Elsass Fondens bidrag økonomisk til CP

Besøg www.globalcarehab.com