Alle kroppens muskler bliver aktiveret med ridefysioterapi

Marianne HolmAf Frands Havaleschka

Det vigtigste i ridefysioterapien er naturligvis hesten. Den skal være flink og samarbejdsvillig og ikke for livlig. Samtidig skal den lære, at den ikke skal lytte til rytteren, men til den der trækker hesten.

Anbefalingen kommer fra den rutinerede ridefysioterapeut Marianne Holm, der har været ridefysioterapeut i 18 år, og stadigvæk nyder sit arbejde, den høje faglige udfordring og samarbejdet i ridefysioterapien med ansatte, patienter og heste.

- Hesten er det vitale for behandlingen. Derfor vil vi altid gøre vores bedste for at finde netop den hest, som passer til patienten. Hesten skal passe i højde, bredde, gangart, rygsving og temperament, så den enkelte får det optimale ud af behandlingen. Det er derfor meget vigtigt, at man tilbyder hesten arbejdsbetingelser den vil fi nde sig i, understreger Marianne Holm.

Hvordan kommer man i gang?

- Når jeg har modtaget en lægehenvisning, som jeg henter ned fra nettet, finder jeg en tid til en samtale med patienten, hvor vi sammen finder ud af hvordan ridefysioterapien skal foregå. Patienten skal, som til andre behandlinger, give sit samtykke til behandlingen. Hvis personen er under 18 år skal der underskrives af en forælder eller en person, der er bemyndiget til det. Helt praktisk skal vi finde ud af om ridefysioterapi overhovedet er noget for patienten, fortæller Marianne Holm.

Hvis det hele ser fint ud, aftales det, hvordan ridningen skal foregå, ligesom der fortælles lidt om hvordan ridefysioterapien foregår på stedet. Ofte udleveres en pjece, da det kan være svært at huske alle de nye informationer, som ofte skal deles mellem forældre, skoler og institutioner.

Kan patienten ikke sidde alene på hesten, vælges en hest der kan bære to personer, og en bagrytter bliver sat bag patienten for at støtte. Som hovedregel har man en person ved siden til at trække og lede hesten. Behandlingen foregår på små hold med max 5 ryttere, og hver behandling er en fuld time, inklusiv af- og påstigning. Kan man ikke selv komme op på hesten benyttes rampe og/eller lift.

Glæden er vigtig

En gang om året skriver ridefysioterapeuten i samråd med rytteren en status over forløbet samt en eventuel anbefaling om at fortsætte. Den bliver sendt til lægen, som tager stilling til, om man skal genhenvises til videre behandling.

Marianne Holm kan allerede efter få gange vurdere, om patienten har det godt med ridefysioterapien. Hvis øjne, vejrtrækning, smil og kropssprog siger yes, så ved hun, at hun har ramt noget vitalt.

- Det er nemlig vigtigt for os mennesker at foretage os noget, der gør os glade, siger Marianne Holm, der udover glæden med dyr og den fysiske behandling også har stor fokus på patientsikkerheden, så alt foregår i trygge rammer.