Baby med cerebral parese

Det er sjældent muligt at stille diagnosen cerebral parese hos en baby, da det som oftest kræver, at barnet kan bevæge sig, før lægen opdager, at der er problemer med motorikken.

Hos et svært hjerneskadet barn kan symptomer fra hjernen dog vise sig kort tid efter fødslen. Barnet kan sitre, være stift og spændt, eventuelt ligge bagoverbøjet og græde meget. Det kan også være sløvt, sove meget og ligge slapt på underlaget uden eller med kun få bevægelser.

Disse børn vil udvikle sig langsomt og vil ikke opnå færdigheder som jævnaldrende. Mange vil have problemer med at spise, kommunikere, og vil udvikle epilepsi.

Børn med lettere cerebral parese fremtræder som andre børn ved fødslen og udvikler sig tilsyneladende fint i de første 3-12 måneder. Herefter vil man se, at barnet har lidt langsomme upræcise bevægelser, måske kun i den ene halvdel af kroppen, og barnet udvikler sig langsomt sammenlignet med jævnaldrende.

Som forældre kan det være svært både at identificere cerebral parese og anerkende, at ens barn måske lider af det. Derfor er det en god idé at starte med at læse om det her.

Læs også:

Barn med cerebral parese

Få støtte, hjælp og rådgivning - bliv medlem