Centerbørnehaven fejrede 50 års fødselsdag med fest på legepladsen
08. september 2016

Centerbørnehaven fejrede 50 års fødselsdag med fest på legepladsen

Til daglig er der 38 børn og 25 voksne i specialinstitutionen Centerbørnehaven og vuggestuen på Borgervænget i København, men dette tal blev mangedoblet, da institutionen i torsdags inviterede til 50 års fødselsdagsfest.

Børn og voksne fra nær og fjern tog imod invitationen og hyggede sig hele eftermiddagen med mad, drikke, ballonkunst, snak og leg.

Og i hyggekrogene sad flere af de tidligere børn i Centerbørnehaven, der nu er blevet voksne, og udvekslede minder fra deres tid på Borgervænget.

Også Københavns børne- og ungeborgmester, Pia Allerslev (V), havde fundet vej, og efter en velkomst af forældrebestyrelsens næstformand, Lena Larsen, indledte Pia Allerslev talerækken med en hyldest til institutionen på Borgervænget:

- Her føler man sig glad og elsket, så der er meget at fejre og meget at sige tak for, sagde borgmesteren blandt andet i sin tale, hvor hun fremhævede det gode faglige miljø og de tværfaglige indsatser, hvor barnet altid er i centrum.

Faglighed og udvikling
Spastikerforeningens direktør, Mogens Wiederholt, gav deltagerne en lille historisk gennemgang af institutionens virke og konkluderede, at man ikke overlever 50 år som specialtilbud, uden at man udvikler sig og følger med tiden.

- Jeres store dygtighed og faglighed er jeres livsforsikring, understregede Mogens Wiederholt, der udtrykte stor glæde over, at Spastikerforeningen for alvor havde involveret sig i arbejdet fra 1991, hvor Centerbørnehaven havde en lille midtvejskrise.

Dorit Laursen, mor til Vibeke, der lærte børnehaven at kende allerede i 1971, og som havde alt at takke børnehaven for, samt Kristian Christianden, der i mange år var bestyrelsesformand, sluttede talerækken, inden det var på sin plads at synge en ægte fødselsdagssang for Centerbørnehaven, hvor instrumenterne var tromme, guitar og sav…