Prisvinder med stor kreativ bredde
29. april 2022

Prisvinder med stor kreativ bredde

Det var en tydelig glad og rørt Caspar Eric, der onsdag modtog Helene Elsass Prisen 2022, som CP Danmark i samarbejde med Elsass Fonden i år uddelte for femte gang.

Den store anerkendelse for at vise nogle af de sider af livet, som vi sjældent snakker om, gjorde naturligvis Caspar Eric både glad og stolt. For beslutningen om at gå digtervejen har altid været forbundet med store bevisbyrder. At han var god nok. Ja, faktisk har det været en følelse han har haft lige siden han var dreng.

Prisen og den store anerkendelse i det offentlige rum har derfor givet ham endnu mere lyst til at råbe budskaberne ud i alle verdenshjørner, og derved give flere med handicap mod og styrke til at slå igennem i de kreative brancher, hvor man automatisk bliver set og hørt.

Med en forrygende takketale, og oplæsning af to digte fra hans kommende bogudgivelse, fik deltagerne ved den festlige prisuddeling hos Elsass Fonden et godt indtryk af den urkraft og kreative tankegang, der driver Caspar Eric. Det var charmerende og berigende, og efterlod alle gæster med den samme vurdering: Et fortjent og suverænt godt valg!

Men den enorme kreative spændvidde som Casper Eric repræsenterer fik man af gode grunde aldrig mulighed for helt at orientere sig om. Det gør du i stedet her:

Blå bog

Caspar Eric, født 9. maj 1987; digter, forfatter, musiker, dramatiker, oversætter og litteraturforsker. Han er uddannet cand. mag i litteraturvidenskab fra Københavns Universitet. Debuterede på forlaget Gyldendal i 2014 med digtsamlingen 7/11. Siden har han udgivet poesibøgerne ’Nike’ i 2015, ’Avatar’ i 2017, ’Alt hvad du ejer’ i 2019, ’Jeg vil ikke tilbage’ i 2020 og ’Vi kan gøre meget’ i 2021.

I 2017 debuterede han som dramatiker med stykket #Amlet, der blev opført på Aarhus Teater og instrueret af Sargun Oshana. I 2018 stod han bag et udvalg af Michael Strunges digte under titlen: ’Min krop er tung af drøm’. I 2019 udgav han musikalbummet ’Når nogen rammer jorden’ med Mikkel Grevsen under navnet Intet Altid, hvor den første popsang om CP, ’Ingen Alene’, er med.

I 2021 skabte han radioserien ’Det vi går rundt med’, der bl.a. handler om at leve med forskellige kroppe, og han er i øjeblikket aktuel med radioprogrammet ’Uden titel’ på DR P1, hvor han laver reportage med en kunstner, et værk og en samtale.

Caspar Eric har modtaget en række hædersbevisninger og legater, bl.a. Bodil og Jørgen Munch-Christensens debutantpris, Michael Strunge-Prisen, Albert Dams mindelegat, Jan Sonnergaard-prisen og Statens Kunstfonds 3-årige arbejdsstipendium. Caspar Eric bor sammen med sin kæreste på Østerbro i København.

Caspar Eric på hjemmebane i det københavnske miljø.