Genopretning af BPA-ordningen er en hastesag
15. marts 2022

Genopretning af BPA-ordningen er en hastesag

I et debatindlæg i Altinget retter landsformand Pia Allerslev, i samarbejde med andre foreninger, en skarp appel til Folketinget om at rette op på de efterhånden udvandede BPA-ordninger.

Under overskriften: Finanslovens redningskrans kan ikke holde verdens bedste kompensationsordning flydende, giver CP Danmarks landsformand, Pia Allerslev, udtryk for, at den redningskrans som Folketinget har smidt efter BPA-ordningen kun samler udfordringerne med rådighedstimer op, men ikke resten af ordningen, som i flere år har været under pres.

Der er behov for en massiv og bredspektret indsats fra Folketingets side, som både reparerer de akutte udfordringer, bl.a. med hjælpere, der ikke må hjælpe med hverdagsagtige sundhedsydelser og hjælperteams, der opløses - og de mere fundamentale udfordringer, ikke mindst kommunernes grundlæggende økonomiske modvilje mod at bevilge nye ordninger.

Kun en grundlæggende reform af finansieringen, kan rette op på kommunernes iver efter at konvertere BPA-ordninger til institutionsanbringelser i ledige døgnpladser, eller institutionslignende ophold i hjemmet, hedder det bl.a. i debatindlægget, som er bragt i Altinget den 15. marts.

Læs hele indlægget her: