Racerunning demokratiserer motion

Landsformand Lone Møller har skrevet leder om betydningen af racerunning, der i marts blev hædret med Helene Elsass Prisen 2020.

Lone MøllerDet er ikke alle, der bare lige og uden videre løber en tur, svinger sig på cyklen eller hiker. For nogen er motion ikke en selvfølgelighed, men en kamp. En mangelvare, som tilmed ikke altid er særlig sjov at udøve. Derfor er jeg så utrolig glad for, at vi har kunnet hædre racerunning med Helene Elsass Prisen 2020.

Racerunning er i dag for mennesker med cerebral parese, hvad cykling er for midaldrende mænd: den idræt, som holder mange af dem i live. Både fysisk ved at tilbyde en sund motionsform, men også et fællesskab, som sikrer, at man kommer ud, møder mennesker og føler sig som en del af noget større.

Det er fuldstændigt enestående at opleve, hvordan selv svært fysisk handicappede, som i årevis - og i bogstavelig forstand – har været bundet til deres el-kørestol, pludselig får muligheden for selv at bevæge sig og for rent faktisk at motionere.

Men ikke nok med det. Racerunning har også udviklet sig til en elitedisciplin – en konkurrencesport, hvor de, der har sat sig for at løbe 100 maratonløb eller konkurrere og løbe om kap med tiden eller hinanden, også kan være med og blive tilfredsstillet.

Der er rigtig mange, der har bidraget til den udvikling. Men Parasport Frederiksberg er på mange måder centrum og arnestedet for racerunning.

I Parasport Frederiksberg har man – ikke mindst drevet frem af foreningens mangeårige formand Mansoor Siddiqi - åbnet dørene for dem, der blot vil motionere i ordnede rammer, udbygget fællesskabet gennem mange og ambitiøse stævneplaner og skabt det internationale udsyn og gennembrud, der forhåbentlig betyder, at vi vil opleve racerunning som en paralympisk disciplin i Paris i 2024.

Parasport Frederiksberg og Mansoor har beredt vejen, men i samarbejdet med landstræner Leif Nielsen har de også introduceret en professionalisme og ambitiøs træningsmæssig ligestilling med andre idrætsgrene, som gør, at danske racerunneratleter ikke bare er de fleste, men også blandt de bedste.

Vi har så meget at takke racerunning for. Derfor er jeg simpelthen så glad for, at vi ikke alene har kunnet hædre Parasport Frederiksberg og Dansk Idræt Forbunds eliteindsats, men hele konceptet racerunning med Helene Elsass Prisen 2020.

Lone Møller, landsformand i CP Danmark