Anno corona - og godt nytår

Landsformand Pia Allerslevs leder fra CP INDBLIK nummer 6 - 2020.

Pia AllerslevJeg har godt nok kun været med et stykke af vejen, men længe nok til at forstå og opleve hvor besynderligt 2020 har været for foreningen. Stort set intet er blevet som først tænkt.

Kredsarrangementer, kurser, hovedbestyrelsesmøder, landsmøde og fødselsdagsfest. Alt er endt med en plan B, C eller D. Men det er, hvor besværligt det end har været, trods alt det mindste.

De virkelige udfordringer er dem, vores medlemmer har måttet tåle: besøgsrestriktioner, frakendelse af nødvendig hjælp, stop for fysioterapi og anden træning, frygten for at blive alvorlig syg, utryghed og isolation.

For rigtig mange mennesker med cerebral parese har 2020 været et trist år præget af afsavn og fravær. Det er vores pligt som forening at tage ved lære og tilpasse os denne nye virkelighed. Derfor har vi også løbende introduceret nye tilbud, som skaber samvær og fællesskab - men hver for sig.

Vi tilbyder motion og bevægelse online, har åbnet en samtalelinje, sender live CP-TV på Facebook og tidligt i 2021 vil vi være klar med vores opsøgende socialrådgivning.

De spor fortsætter vi med at gå ned af. For 2021 vil også komme til at stå i skyggen af corona. Derfor skal vi løbende udbygge vores digitale kommunikation og udvikle nye tilbud, som understøtter og styrker fællesskabet, også selv om vi ikke kan mødes fysisk.

Vil gøre vores yderste

Vi skal gøre alt, hvad der står i vores magt for at bevare fællesskabet, optimismen og livsmodet. Heldigvis har vi i Danmark myndigheder, som i den nuværende situation gør, hvad de kan for at understøtte vores arbejde og passe på de mest udsatte borgere – blandt andet ved at hjælpe os med økonomiske ressourcer til nye aktiviteter.

Det er der grund til at kvittere for. Samtidig gør vi, hvad vi kan for at følge op de steder, hvor myndighederne ikke har levet op til deres ansvar. Jeg kan desværre ikke love, at corona forsvinder. Men jeg kan love, at vi i CP Danmark vil gøre vores yderste for, at 2021 bliver et godt nyt år.

Der kan godt gå en rum tid, inden vi vender fuldt og helt tilbage til den fysiske virkelighed, som vi kendte før covid-19. Indtil da skal vi både lokalt i kredsene og i foreningen centralt skabe nye veje til fællesskabet og sikre, at vores medlemmer er klar til omstilling - også når det gælder digitale fællesskaber. Det glæder jeg mig meget til at stå i spidsen for.

Jeg ønsker jer alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår.

Pia Allerslev Landsformand