Julen giver udfordringer – men også glæder!

Når ægteparret Cindie og Hans Bøgevig skal inviteres til juleaften, så siger man ja til hele pakken. Det vil sige to kørestolsbrugere, hvoraf den ene er blind, og to hjælpere.

Cindie og HansAf Frands Havaleschka

Når kalenderen slår over i december, er det samtidig starten på nogle hyggelige, faste juletraditioner for Cindie og Hans Bøgevig. De bor i en lejlighed i Hillerød og har begge cerebral parese.

Hans er desuden blind på grund af en kuvøseskade som spæd. Men ikke desto mindre har de begge stor fornøjelse af at se/opleve alle de gamle julekalendere fra tv.

- Vi ser så mange vi overhovedet kan i december-måned, både de helt gamle, men også nogle af de nyere udgaver, fortæller parret. Blandt favoritterne er Nissebanden, Nissebanden på Grønland og legendariske The Julekalender med De Nattergale.

Det foregår ved, at Hans lytter og genoplever de forskellige afsnit med hjælp af Cindies ledsagende kommentarer. Det er en fast tradition, de har hygget sig med i mange år. I år glæder de sig desuden til at opleve favoritten: Jul på Slottet som teaterstykke.

Konfektdag og musik

- En anden af de gode juletraditioner før jul er vores konfektdag, hvor vi producerer marcipan og nougatsnitter og meget andet godt sammen med vores hjælpere eller venner, fortæller Hans, der ligeledes ser frem til den store julekoncert på Instituttet for Blinde og Svagtseende, IBOS, i Hellerup, hvor han i mange år har bidraget aktivt til koncerten med sang og trommespil.

Generelt fylder musikken meget for Hans i hverdagen. Han har tidligere lidt ’on-and-off ’ været elev på Synshøjskolen, og hver tirsdag, onsdag og torsdag går han på daghøjskole, hvor meget af tiden bliver brugt med musik. Han glæder sig derfor hvert år til at invitere Cindie med til julekoncerten.

Men faktisk er den store musikinteresse, noget de deler. De har sammen udgivet en musik-CD, og en gang om ugen spiller de begge i trommeorkesteret ’Slagkraft’, der ofte optræder som stemningsorkester ved en række store løbeevents, bl.a. Copenhagen Marathon.

Derudover har Cindie i mange år været meget aktiv med svømning, bowling og løbeaktiviteter med Team Tvilling. Tidligere deltog hun også i kørestolsfodbold, men det er pt. sat på stand by.

Juleaften er svær

Sidste gang Cindie og Hans Bøgevig holdt jul med andre end deres hjælpere var i 2014, hvor Hans’ plejefamilie ligesom årene før samlede hele familien omkring juletræet. I alt ca. 18 personer, hvilket var både hyggeligt og rart, men også noget af en omvæltning for Cindie, der tidligere i livet havde været vant til at holde jul blot med sin mor og søster.

Men desværre har plejefamilien ikke længere plads og kræfter til at invitere Hans og Cindie, der begge sidder i kørestol og som en del af ’julepakken’ desuden medbringer to hjælpere.

- Det er jeg selvfølgelig lidt ærgerlig over, men det kan vi ikke lave om på, siger Hans. Og da Cindie mistede kontakten til sin mor og søster i 2004 på grund af uoverensstemmelser, så har de i de sidste fem år holdt juleaften hjemme sammen med to hjælpere fra teamet, der på skift har julevagten. Og det plejer at være rigtig hyggeligt med både and, flæskesteg, risalamande og gaver, er de begge enige om:

- Vi bestiller maden udefra og får et glas rødvin til maden, og som regel er der så meget mad i de fire kuverter, at der bliver rester tilovers til juledagene.

Men de har hinanden, og det er de glade for. Til marts i 2020 kan de fejre kobberbryllup, og det kommer ikke til at gå stille af.

Kort om Hans og Cindie

Hans’ mor døde, da han var seks år gammel, og siden blev han passet af en plejefamilie, når han ikke boede på Synscenter Refsnæs. Cindie har ikke set sin far, siden hun var 14 år, da forældrene blev skilt. Hun er vokset op sammen med sin mor og lillesøster, men moren havde svært ved at slippe Cindie til voksenlivet, og de mistede kontakten i 2004. Hans og Cindie mødte hinanden på Jonstrupvang til et arrangement, hvor Hans’ sang karaoke. De blev kærester, flyttede sammen og blev gift i 2007.