Elsass Fondens Forskningspris tildelt amerikansk professor
15. juni 2023

Elsass Fondens Forskningspris tildelt amerikansk professor

Onsdag den 14. juni var en festdag i Elsass Fonden. Her blev verdens største forskningspris, relateret til diagnosen cerebral parese, uddelt af H.K.H. Prinsesse Benedikte.

Efter at Elsass Fondens formand, Nick Elsass havde budt velkommen og forskningsprisens komitéformand Thomas Sinkjær havde motiveret valget, var det Elsass Fonden og CP Danmarks projektor, H.K.H. Prinsesse Benedikte, der forestod uddelingen.

Prisen på 1 mio. kroner overrakte Prinsessen til professor i fysiologi og biomedicinsk videnskab, Richard Lieber fra NorthWestern University i Chicago.

Richard Lieber modtog den store anerkendelse for sin banebrydende forskning inden for cerebral parese igennem mere end 35 år, især hans forskning omkring muskelkontrakturer - stivhed i muskler, som påvirker bevægeligheden - har skabt stor opmærksomhed. Det er viden, som samtidig har banet vejen for nye og bedre behandlingsmuligheder for mennesker med cerebral parese.

Prisvinder har sat markante aftryk

Ifølge komitéformand for forskningsprisen, professor Thomas Sinkjær, er valget faldet på Richard Lieber, fordi han har sat så markante aftryk – særligt inden for det ortopædkirurgiske felt.

- Professor Lieber er en inspirerende mentor for forskere og klinikere, der arbejder med CP. Han har ændret vores forståelse af musklens opbygning hos mennesker med CP og styrket forbindelsen mellem grundforskning og klinisk praksis. Hans forskning har banet vejen for udvikling af mere effektive behandlingsmetoder med meget stor betydning for børn og voksne med CP i hele verden, forklarede han.

Øget indsigt og forbedret behandling

Helt konkret har hans forskning medført en øget indsigt i muskelfysiologi – altså musklers konstruktion og funktion. Den har givet videnskabsfolk, såvel som praktikere, en større forståelse af de mekanismer, der ligger til grund for ændret muskelstruktur og kontrakturer hos mennesker med cerebral parese.

Han har blandt andet påvist, at såkaldte satellitceller – stamceller, som er ansvarlige for muskelvækst og -reparation – ikke fungerer, som de skal, når man har CP. En indsigt, der er afgørende for at finde fremtidige behandlingsmuligheder.

Det fortalte Richard Lieber blandt andet om, da han kvitterede for prisen med et interessant oplæg om sit banebrydende arbejde.

Tidligere vindere samlet

Forskningsprisen, som Elsass Fonden uddeler hvert andet år, er tidligere gået til den belgiske professor Bernard Dan i 2019, mens den australske forsker, professor Iona Novak modtog prisen i 2021.

Begge var, sammen med et halvt hundrede gæster, inviteret med til den festlige ceremoni i forbindelse med overrækkelsen. Her kastede H.K.H. Prinsesse Benedikte glans over arrangementet med sin deltagelse i både den formelle prisoverrækkelse og den efterfølgende reception, hvor Prinsessen fik lejlighed til at tale med flere af gæsterne.

Foto: Mads Eneqvist