10 råd: Sådan forebygger du udtrætning i julen

Bliver du eller dit familiemedlem rastløs under julemiddagen, eller bliver du udmattet halvvejs inde i juleaften? Så prøv dig frem med disse råd fra psykolog Klaus Christensen for at få en jul med mere overskud.

1. Mærk efter og prøv dig frem

Nogle af rådene her i artiklen vil nok hjælpe dig mere end andre alt efter, om du bliver hurtigt træt af lyde, synsindtryk eller noget tredje. Læg derfor mærke til, hvilke sanseindtryk eller andet, der typisk gør netop dig træt, og afprøv de råd nedenfor, der handler om dem.

1. Respekter problemet

Uanset om det er julemusikken, gåturen til kirken eller raslen fra julepapir, der gør dig eller dit familiemedlem hurtigt træt, så accepter, at det er et vilkår i jeres jul. Lad være med at forsøge at hærde dig selv eller dit barn. Lyt til dine sanser og din krop. Kan du normalt kun gå 500 meter, så gem gåturen til en anden dag. Ellers bliver du nemt så udmattet, at juleaften bliver det stik modsatte af hyggelig.

1. Start i god tid

Kig på aktiviteterne op til jul og overvej, hvilke der kan klares i god tid. Køb for eksempel julegaverne i november eller starten af december, så de er overstået, og I kan nyde julen uden stress. Eller tal med moster Gerda og onkel Lars om alternativer til at holde den årlige julefrokost to dage før jul, så du har kræfter til at fejre juleaften.

1. Begræns støj

Hvis lyde stresser dig eller dit familiemedlem med cerebral parese (CP), så sluk for baggrundsmusikken under julemiddagen eller når I pakker gaver ud. Du kan også overveje specialbyggede formstøbte ørepropper med taleforståelse, som kan dæmpe baggrundsstøj, men hvor det stadig er muligt at føre en samtale. De kan bestilles i et hørecenter. Har du brug for guidning, kan du kontakte CP Danmark (se råd 10 om rådgivning).

1. Overvej belysningen

Opstår trætheden, når du eller dit familiemedlem skal bearbejde synsindtryk, så undgå blinkende julebelysning og tænd gerne lampen over spisebordet på almindelig styrke – i stedet for at dæmpe belysningen og lade stearinlysene flakke i halvmørket. Det, andre forbinder med hyggelig belysning, kan give dårlige oplevelser for dig eller det familiemedlem, der skal anstrenge sig unødigt for at se.

1. Begræns berøring

Mange med CP bliver udfordret ved pludselige hændelser såsom at blive prikket på skulderen eller modtage et spontant kram uden at være forberedt. Læg mærke til, hvordan du eller dit familiemedlem med CP reagerer på berøring. Er der tegn på, at det er ubehageligt, så begræns berøringen og tal eventuelt med familien om, hvordan de kan hjælpe.

1. Indlæg pauser

Bliver du eller personen med CP rastløs af at sidde ved bordet en halv til to timer, når juleanden og rødkålen skal indtages, så forkort middagen, eller lad personen gå fra bordet, når vedkommende begynder at miste koncentrationen. Indlæg små åndehuller i jeres juleprogram – for eksempel mellem middagen og ris a la manden, eller inden I pakker gaver ud – så du eller den, der bliver hurtigt træt, kan få en tiltrængt pause til hjernen.

1. Overvej antallet af julegæster

Bliver du eller dit familiemedlem med CP udmattet i samværet med mange mennesker, kan det blive nødvendigt at begrænse antallet af deltagere til juleaften. Forklar familien baggrunden og find alternative tidspunkter at ses.

1. Lav rolige rutiner

Forudsigelighed og gentagelse er en træt hjernes bedste ven, så dyrk endelig de rolige og hyggelige juleritualer, der fungerer godt for din familie, uanset om det er at åbne julekalenderen, tænde adventskransen eller bage pebernødder.

1. Få rådgivning

Har du brug for individuel rådgivning om, hvordan du kan begrænse udtrætning omkring højtider eller i hverdagen, kan du kontakte mig (psykolog Klaus Christensen) på tlf. 38 88 45 95. Kommer du ikke igennem med det samme, så indtal venligst dit navn og telefonnummer.

Hvad er udtrætning?

En del mennesker med CP er ramt af udtrætning, men det er forskelligt i hvilken form. Du kan blive hurtigere træt som følge af smerter eller fordi din hjerne bearbejder sanseindtryk som lyde, lys og berøring anderledes. Det er individuelt, hvordan du er ramt, og hvad der gør dig træt. Du kan opleve fysisk eller mental udmattelse.

Klaus Christensen

Er psykolog og arbejder i CP Danmark, hvor han igennem snart 20 år har rådgivet mennesker med CP.

Kontakt ham her