Bisidder sikrede det gode forløb for familien Jensen

En pludselig indkaldelse fra kommunen til en børnefaglig undersøgelse skabte bekymring og utryghed for familien Jensen og sønnen Karl-August, der har cerebral parese. Men med hjælp fra CP Danmarks bisidderkorps blev det et godt og trygt forløb.

Familien Jensen.Af Benjamin Steengaard Rasmussen

Efter 10 år med hjemmetræning af Karl August, der har cerebral parese og intet verbalt sprog, fik forældrene Karl-Anker og Karin Jensen fra Hammel pludselig besked fra kommunen om, at der skulle laves en børnefaglig undersøgelse på 16-årige Karl-August. Årsagen var nye regler, som gjorde familien bekymret.

- Det var grænseoverskridende pludselig at skulle have lavet den undersøgelse. Alt var gået rigtig godt tidligere. Men vi måtte bare acceptere det, da vi ikke ville bringe bevillingen af hjemmetræning i fare, fortæller Karin Jensen.

Indkaldelsen fra kommunen drejede sig om tre møder - en børnesamtale med Karl-August samt to møder med forældrene.

Bisidder gav den nødvendige ro

Familien var utrygge ved situationen og frygtede, hvad møderne kunne resultere i. Kommunen havde også antydet muligheden for, at Karl-Ankers tabt arbejdsfortjeneste skulle sættes ned, og oven i det hele stod familien også med problematikken med Karl-Augusts kommende overgang fra barn til voksen.

- Vi synes situationen var tilspidset og følte, vi havde brug for en bisidder, siger Karin Jensen.

Familien kontaktede CP Danmarks bisidderkoordinator, der fandt bisidder Anita Bro til dem. Der blev holdt et indledende møde med Anita, der efterfølgende var med til alle tre møder med kommunen.

- Møderne var meget grænseoverskridende for os, men Anita gav os den nødvendige ro. Hendes tilstedeværelse gjorde, at vi følte os trygge, og hun var et vidne til, hvad der skete under samtalerne. Vi følte, at med en bisidder til mødet, ville vi blive behandlet pænt, og sådan gik det også, forklarer Karin.

Anita Bro.Efter møderne drøftede Anita og familien, hvad der var sket, hvilket bekræftede familien i, at de alle havde samme opfattelse af, hvad der var blevet sagt og besluttet. En ekstra tryghed i en svær situation.

- Havde vi ikke haft en bisidder med, havde vi frygtet det værste i den tilspidsede situation. Men bisidderen gjorde, at vi kunne bevare roen og have is i maven, siger Karl-Anker Jensen.

Ingen ændring i bevillingen

Bisidder Anita Bro er også rigtig glad for forløbet og hendes egen rolle. - Jeg er en moralsk støtte, men forholder mig neutral og siger ikke noget under mødet. Jeg synes, der blev lyttet til familien, og jeg synes, at min tilstedeværelse betød noget for situationen, forklarer Anita.

For familien endte det godt med, at der ikke blev ændret i bevillingen til hjemmetræning eller tabt arbejdsfortjeneste - og står familien med en lignende udfordring en anden gang, vil de bestemt kontakte CP Danmarks bisidderkorps igen.

--------------

Få en bisidder med til mødet

Har du brug for en bisidder til et svært møde? Så kontakt bisidderkoordinator Mie Juul Pedersen på telefon 38 38 03 10 tirsdag kl. 9.30-14 og fredag 10.30-14 eller på mail: mjp@cpdanmark.dk – du kan læse mere om bisidderkorpset på cpdanmark.dk/bisidder