Der mangler penge til vederlagsfrit fysioterapi
07. august 2023

Der mangler penge til vederlagsfrit fysioterapi

Alt for mange mennesker med handicap oplever i øjeblikket at blive sat på ventelister eller får afbrudt deres behandlinger, på grund af et økonomisk loft for vederlagsfrit fysioterapi.

Der er desværre intet nyt under solen. De seneste år har vores medlemmer oplevet at få deres vederlagsfri behandling ved en fysioterapeut afbrudt, udskudt eller aflyst, da den landsdækkende pulje for gratis fysioterapi er sluppet op. I år er ingen undtagelse, men denne gang er puljen overskredet tidligere på året end førhen, og særligt nyhenviste er i klemme. Det viser tal fra Kommunernes Landsforening (KL).

Det har store og negative konsekvenser for alle de, der er afhængige af at få hjælpen - herunder mennesker med CP, hvis førlighed og livskvalitet er meget afhængig af den træning, lægen har visiteret dem til. Problemet har været bredt dækket i medierne, blandt andet på TV2 og DR.

Vi vil gerne høre fra dig
Har du oplevet at blive sat på venteliste til vederlagsfrit fysioterapi? Eller har du oplevet, at du ikke kan få en tid pga. manglende kapacitet? Så hører vi meget gerne fra dig.

Lige nu arbejder vi i samarbejde med Danske Handicaporganisationer (DH) på at få dialog med KL og Danske Fysioterapeuter, samt politikere og medier for at sætte fokus på sagen. Er du interesseret i at dele din historie, så skriv en kommentar her eller send en mail til jp@cpdanmark.dk