Med humor og et glimt i øjet når man langt

Vær ærlig og kast dig ud i det, lyder et par gode råd om dating fra CP Ungs formand.

Frederik Walter Olsen.Af Frands Havaleschka

Frederik Walter Olsen er ikke bange for at bruge sig selv. Som formand for CP Danmarks ungdomsafdeling, CP Ung, og medlem af foreningens forretnings udvalg og hovedbestyrelse betragtes han af mange unge som en rollemodel.

En person man ser op til, og en man gerne vil betro sig til. Den rolle påtager Frederik sig gerne.

Han er 28 år, uddannet jurist, har fast arbejde, mange interesser og en stor vennekreds. Han har således en god ballast og rigtig meget at være glad for. Men han har også mange udfordringer på grund af sin cerebral parese (CP), som er mest tydelig i højre side af kroppen.

Her er hans højre hånd mest at betragte som en støttehånd, mens højre ben gør hans gang lettere haltende. Et resultat af at Frederik blev født tre måneder for tidligt og umiddelbart efter fødslen fik en hjerneblødning.

Det er normalt ikke noget, der sælger særlig godt, når man er på date. Men Frederik ser ikke så tungt på det. Han har altid haft masser af mod på tilværelsen og har set dates som den store mulighed for at rulle sin charme ud i fuld længde. Med humor og et glimt i øjet er det foreløbig gået godt, og jo ældre han bliver, jo mere hviler han i sig selv.

- Det gør mine omgivelser også. Hvor flere dates hurtigt faldt fra, da jeg var teenager, når jeg fortalte, at jeg havde CP, så har jeg i de senere år oplevet folk sige: Og hvad så. Nogle har endog efterfølgende fortalt om deres egne mere eller mindre skjulte skavanker, som jeg ikke lige umiddelbart havde opdaget.

- Årsagen er nok, at man som ung tænker meget over, hvad andre tænker, mens man som voksen er mere selvstændig tænkende.

Rutineret med dating

På datingfronten må Frederik betragtes som en rutineret herre. Hvor mange han gennem tidens løb har datet med på Tinder, har han ikke talt op. Men det er mange. Nogle af dem har endda ført til kæresteforhold, og han er sikker på, at hans ærlighed og humor har været en afgørende faktor for succesen. Frederik fortæller, at det er rigtig vigtigt med humor.

- Når jeg fortæller om mit handicap, så nytter det ikke noget at komme med en masse faktuelle oplysninger om CP – jeg er nødt til at vise, at jeg har selvironi og en humoristisk distance til mit handicap, det har i hvert fald virket for mig.

Frederik påpeger, at det er vigtigt, at man gør det lige fra den spæde start, hvor man mødes på nettet. Et af hans små tricks er at spørge, om daten vil have noget originalt og unikt eller noget normalt ligesom alle de andre?

- Langt de fleste vælger det unikke. Det er så her, jeg ofte vælger at fortælle, at jeg har CP, siger Frederik, der på spørgsmålet om han tror, det er lettere at være mand med handicap end kvinde, når det gælder dates, er lidt i tvivl.

God nok som man er

- Jeg tror generelt, at vi mænd kan have det lidt sværere end kvinder, fordi mange mænd med handicap føler, at de på grund af deres handicap ikke lever op til de høje idealer til en mand, der skal være en rigtig machomand, som på alle områder er stærk og i stand til at beskytte kvinden og give hende tryghed. Jeg tror desværre også, at det er derfor mange mænd med handicap bliver valgt fra, fordi nogle kvinder har en forestilling om, hvordan en mand skal være.

- Det samme krav føler jeg ikke umiddelbart, kvinder skal leve op til, da det at være sårbar og have nogle begrænsninger er mere acceptabelt for mænd, da de stadig kan få lov til at være ’gammeldags mand’, men måske er det bare en stereotyp holdning?

Men selv mener Frederik, at man ikke behøver at ligge under for de høje idealer. Man skal bare kaste sig ud i det og sige til sig selv, at man er god nok, som man er. At man har et medfødt handicap kan nemlig også være en styrke.

I hvert fald vurderer Frederik, at hans handicap har gjort ham mentalt stærkere til at håndtere udfordringerne og den modgang og de kærestesorger, der indimellem også har været og måske endda gjort ham mere viljestærk.

- Jeg klager i hvert fald ikke, siger Frederik med et smil og minder om Søren Brostrøms vise ord til et nær gående spørgsmål på et pressemøde under coronanedlukningen: Sex er godt og sex er sundt!

Sådan fortæller du om dit handicap. Frederiks fire gode råd:

• Først og fremmest vær ærlig hele vejen igennem - og brug gerne humor. Det viser, at du har overskud og ikke selv har berøringsangst.

• Sørg for at være så afslappet som muligt, det kan være med til at få din date til også at slappe af.

• Giv din date lov til at være nysgerrig. Fortæl at han/hun godt må spørge ind til dit handicap, og du nok skal sige fra, hvis du ikke har lyst til at svare.

• Når du har fortalt om dit handicap, så sørg for at resten af samtalen ikke kun drejer sig om det, men også om alle mulige andre ting.