Kommune tilbyder ikke hjælp til pasning
17. august 2022

Kommune tilbyder ikke hjælp til pasning

Økonomisk hårdt pressede kommuner sender aben videre til forældrene, som efterlades i en helt uanstændig og hjælpeløs situation. To forældre med en multihandicappet datter, må selv passe.

Kommune: ”Sig dit job op og pas din datter”
”Sig dit job op, så du kan passe din multihandicappede datter” – omtrent således faldt ordene fra sagsbehandleren i Lolland Kommune, da Anne Nordmark Petersen og Gert Mortensens – på vegne af deres multihandicappede og svært ramte datter med bl.a. cerebral parese - meddelte, at de ikke kunne acceptere det STU-tilbud kommunen tilbød.

Sofie hedder datteren. Hun er 17 år og har diagnosen Schizencephalus og lider desuden af spasticitet i hele kroppen. Hun kan ikke klare sig selv, men har behov for hjælp til stort set alt, skal overvåges døgnet rundt og har et ordforråd på blot et par få ord.

Sagde nej til skoletilbud – var ikke godt for datteren
Her ved skolestart stod Sofie uden skoletilbud, fordi det særligt tilrettelagte uddannelsestilbud Lolland Kommune ville tilbyde, på ingen måde var særligt tilrettelagt i forholdt til de meget omfattende og komplekse behov Sofie har. Derfor sagde forældrene nej tak. Til det var kommunens reaktion, at tilbyde den ene af forældrene kompensation for tabt arbejdsfortjeneste – altså at gå ud af arbejdsmarkedet for selv at passe barnet. Der efterlades familien.

”Jeg synes selvfølgelig, det er helt uanstændigt, at kommunen fuldstændig frasiger sig sit ansvar og gør det til forældrenes private problem at finde en løsning, når kommunen ikke kan levere på det, der er deres forpligtigelse, nemlig at finde et uddannelsestilbud som matcher Sofies behov. Det er jo det, der er hele pointen med en STU,” siger CP Danmarks direktør i en kommentar til sagen, som foreningens socialrådgiver i øvrigt har været tæt inde over.

Hvad mener CP Danmark?
”Dårlig sagsbehandling, presset økonomi og uvilje til at finde og betale et passende STU-tilbud, som måske ligger i en nabokommune? Jeg kan kun gætte på begrundelserne, men for mig dokumenterer sagen blot endnu engang, at kommunerne simpelthen ikke magter, at være alene om opgaven på handicapområdet”, fortsætter Mogens Wiederholt.

”Det der skulle være en hjælp til familier i den situation Anne og Gert befinder sig i, ender i stedet med, at familierne bryder sammen, får stress – ja nogen ender tilmed med at blive diagnostiseres med PTSD – og ender uden for arbejdsmarkedet og på offentlig forsørgelse. Det er jo helt håbløst for både familien og for samfundet. Det der måske er en billig løsning for kommunen på kort sigt ender med en gigantisk regning til samfundet – økonomisk og menneskeligt”, konstaterer Mogens Wiederholt.

Efter CP Danmarks opfattelse er det netop sager som denne, der tydeliggør behovet for, at vi får en omfattende og grundlæggende reform af handicapområdet.

”Den kommunale økonomi, kommunernes vidensniveau og de økonomiske incitamenters tilskyndelse til, at kommunerne forsøger at løse alle problemer i egen kommune med egne tilbud, er ødelæggende for fagligheden og for kommunernes mulighed for at læse den opgave, der er stillet. Derfor skal vi reformere handicapområdet", slutter Mogens Wiederholt.

Læs hele nyheden på Folketidende.dk

Bliv støttemedlem – støt folk med cerebral parese