Det nye navn CP Danmark skaber perspektiver, der forpligter

Emil Bak Nielsson.Af Emil Bak Nielsson

En weekend med blæst, brune blade på træerne og lidt for lave temperaturer, der får én til at drømme sig mod varmere himmelstrøg - altså en weekend som de er flest i september. Alligevel var netop fredag den 28. september noget ganske særligt for vores lille forening.

Nyt navn, ny næstformand og vigtigst af alt stærkere perspektiver til i hvert fald størstedelen af de 4.500 medlemmer. Et stort og vitalt skridt i retning mod en mere tidsvarende, inkluderende forening - der også på den kommunikative front lever bedre op til sit ansvar - om end 30 år for sent.

Faktum er, at op mod 2 ud af 3 med CP i dag ikke er i arbejde, at der er væsentlig højere risiko for at få depression, gigt, luftvejssygdomme, skizofreni med CP i sygejournalen end uden. Derfor er det også ekstremt vigtigt, at vi er begyndt at tale samme sprog som vores nordiske naboer i Norge, Sverige og Finland i hvert fald, når det gælder forståelsen af, hvad man kalder et handicap som vores. Et fællessprog vi med vores nye navn har omfavnet, og som kan danne rammen for et endnu stærkere internationalt (forsknings)samarbejde på tværs af grænser.

Malurten i bærret er naturligvis, at det ikke er nok, at det bare bliver ved snakken. Derfor er du og jeg såvel som de ansatte i foreningen forpligtet til at bakke op om og omfavne mulighederne i vores nye navn og dertilhørende selvforståelse.

Eksempelvis når det kommer til et internationalt politisk samarbejde, hvis opgave er at forske, dele viden og råbe politikere op og derved løse så mange af de mange negative sideffekter ved CP, som det er muligt.

Lige såvel som vi også er nødsaget til at insistere på hverken at lade os selv eller andre kalde os spassere for det hurtige og billige grins skyld. Ellers står vi blot tilbage med en forening, der har været en tur til numerolog.