Tvist mellem regioner og kommuner om sondeudstyr
17. maj 2017

Tvist mellem regioner og kommuner om sondeudstyr

Mennesker med cerebral parese, der er afhængig af sondemad, er havnet i en tvist, hvor regioner og kommuner ikke kan blive enige om, hvem der skal betale for det livsvigtige sondeudstyr til brugerne.

Nordjyske Stiftstidende har fokus på en sag, hvor mennesker med cerebral parese, der er afhængig af sondemad, er havnet i en tvist mellem regioner og kommuner.

Det drejer sig om, hvem der skal betale for det sondeudstyr, der benyttes, når brugerne indtager livsnødvendig sondemad.

Indtil årsskiftet delte region og kommune udgiften 60/40. I november fastslog Ankestyrelsen imidlertid, at sondeudstyr er et behandlingsredskab, der skal finansieres af sygehusvæsenet og dermed regionen, og siden har flere kommuner meddelt borgere, at de ikke længere kan få kommunalt tilskud til udstyret.

Udgiften for den enkelte bruger ligger mellem 1.500 og 2.500 kroner om måneden, afhængig af hvor ofte sonden benyttes.

- Det er helt urimeligt, at handicappede borgere får regningen, mens to myndigheder skændes om, hvem der har betalingsforpligtelsen, siger Spastikerforeningens direktør Mogens Wiederholt til Nordjyske Stiftstidende.

Spastikerforeningen har sammen med Muskelsvindfonden kontaktet sundhedsministeren for at få ændret reglerne, så de bliver rimelige for de handicappede.