Norske hospitaler vil forske i effekten af botox
05. december 2016

Norske hospitaler vil forske i effekten af botox

Over de næste tre år vil forskere fra fire norske hospitaler og Norges Tekniske og Naturvidenskabelige Universitet undersøge effekten af botox på børn med cerebral parese.

"Gør botox-behandling det lettere for børn med CP at gå?" Det spørgsmål har en gruppe forskere fra fire norske hospitaler og Norges Tekniske og Naturvidenskabelige Universitet sat sig for at finde svaret på.

De vil over de næste tre år gennemføre et såkaldt randomiseret forsøg, hvor 96 børn mellem 4 og 18 år vil blive behandlet med henholdsvis botox og et snydepræparat. At forsøget er randomiseret betyder, at hverken forsøgspersonen eller behandlerne i forsøget får at vide, hvilke forsøgspersoner der får botox, og hvilke der får snydepræparatet.

De 96 børn vil i forsøgsperioden gennemføre en række test og målinger, som skal vise, i hvilket omfang behandlingen med botox har nogen effekt på børnenes gangfunktion. Har det nogen effekt overhovedet, eller er der børn, som har særlig glæde af behandlingen etc. Effekten på gangfunktionen vil primært blive målt på energiforbruget under gang.

Også i Danmark foregår der en debat om effekten af botox, der er en af de mest benyttede behandlingsformer til børn og unge med cerebral parese. I Norge behandles ca. 60 procent af alle børn med cerebral parese med botox. Spastikerforeningen vil løbende følge forsøget, og det kan du også her.