Kom til familiedag - hvad er det gode skoleliv?
11. august 2017

Kom til familiedag - hvad er det gode skoleliv?

Årets familiedag den 28. oktober, arrangeret af Spastikerforeningen og Elsass Fonden, sætter fokus på det gode skoleliv.

For 9. år i træk inviterer Spastikerforeningen og Elsass Fonden til endnu en spændende familiedag. Arrangementet finder sted lørdag den 28. oktober kl. 9.30-14.30 i Elsass Fondens flotte omgivelser i Charlottenlund.

Dagen byder på spændende oplæg, erfaringsudveksling og leg i orangeriet, og efter frokost - hvor der serveres Food for Brains - er der fælles aktiviteter for hele familien. ’Overgangen fra børnehave til skole’ er overskriften på pædagogisk sociolog Mads Wiberg Sørensens oplæg. Målet er at give overblik samt handlemuligheder for familien og for det enkelte barn, der skal starte i skole. Oplægget vil desuden indeholde erfaringer fra eget liv med diagnosen cerebral parese.

Løsninger der støtter barnet

For at opnå en god overgang til skolelivet er det meget vigtigt, at man kender sine egne kompetencer. I den forbindelse er det helt grundlæggende, at barnet føler, at det kan klare udfordringerne i skolen, få øje på nye muligheder og selv er i stand til at handle. Med baggrund i moderne udviklingspsykologisk forskning vil psykolog David Eskelund pege på forskellige perspektiver, løsninger og tilgange, som kan være med til at støtte barnet.

I dagens sidste oplæg vil Camilla Thatt fortælle historien om sin søns skolegang, hvilke store udfordringer det har givet, og hvad der skulle til at ændre mange års nedtur til en god historie her ved indgangen til 8. klasse. Under oplæggene vil der være god tid til dialog og erfaringsudveksling mellem familierne, mens børnene bliver underholdt i orangeriet med leg og spil af rutinerede børneværter.

Børnene tilbydes ikke pasning, idet det forventes, at de kan tage vare på sig selv for eksempel ved toiletbesøg. Hvis det ikke er tilfældet, må familien meget gerne tilmelde sin egen børnepasser (en god ven, en bedstemor eller bedstefar), der kan hjælpe barnet i løbet af dagen.

Familiedagens program

09.30-09.50: Ankomst og hygge i orangeriet
09.50-10.10: Velkomst og sidste nyt fra Elsass Fonden og Spastikerforeningen
10.10-12.00: Oplæg af Mads Wiberg, David Eskelund og Camilla Thatt
12.00-13.00: Fælles frokost med Food for Brains
13.00-14.30: Fælles aktiviteter for hele familien

Tilmelding, frist og pris

Send en mail til Spastikerforeningen på bc@spastik.dk – skriv FAMILIEDAG i emnefeltet. Oplys navn(e), adresse, telefonnummer, mailadresse, alder på børn/unge deltagere og hvem af børnene, der har CP. Skriv desuden om barnet evt. er kørestolsbruger og har sin egen børnepasser med.

Tilmeldingsfristen er den 18. september 2017. Deltagelsen koster 100 kroner pr. voksen og 50 kroner pr. barn op til 18 år. Prisen inkluderer frokost, forfriskninger, kaffe og kage samt deltagelse i dagens program.

Begrænsning

Af hensyn til rammer og indhold er deltagerantallet i år begrænset til 65 personer. Modtager vi flere tilmeldinger, trækkes der lod, og alle får besked, om de kan deltage. Betalingen opkræves sammen med bekræftelsen. Arrangementet foregår hos Elsass Fonden, Holmegårdsvej 28, 2920 Charlottenlund.