Fremragende venskabsweekend for børn med cerebral parese
15. februar 2017

Fremragende venskabsweekend for børn med cerebral parese

12 børn med cerebral parese dyrkede venskaber og gode oplevelser, da de var på venskabsweekend i Hou Søsportcenter. Både børnene, deres søskende og forældre havde en fremragende weekend.

Venskabsweekend”Jeg kunne godt have brugt en dag mere,” sagde Pauline Sonne-Schmidts dreng, Valdemar, da venskabsweekenden den 3.-5. februar var slut.

Han har cerebral parese ligesom 11 andre børn, der sammen med søskende og forældre tog til Hou Søsportcenter ved Egmont Højskolen for at hygge, lege og netværke.

For et år siden mødtes otte familier, og flere af dem var klar igen i år, og det er netop også meningen, at det er de samme børn, der mødes, så de får skabt sammenhold og venskaber.

Weekenden, der er støttet af Spastikerforeningen, bød på leg i multihallen på Egmont Højskolen, hvor både børnene med cerebral parese og deres søskende kunne lege løs i hele hallen. Efter frokost gav Spastikerforeningens socialrådgiver, Mia Ibæk Touborg, et oplæg om muligheder for hjælp i skolen, der var en øjenåbner for mange af forældrene.

Dagen sluttede med en tur i svømmehallen Vandhalla, hvor der både var Halliwick-svømning og utallige rutsjebane-ture til de glade børn. Om aftenen var der voksenhygge, hvor der blev snakket erfaringer, viden og alt muligt andet.

Pauline Sonne-Schmidt fik for eksempel nogle erfaringer fra en anden mor, hvis søn gik på den skole, som Pauline havde udset sig til sin søn. Og netop sådanne erfaringer på kryds og tværs er en bonus ved weekenden.

Venskabsweekend- Det var en fremragende weekend i børnenes tegn, og tilbagemeldingerne viser, at sådan en weekend gør en forskel. Vi kunne se, at børnene kunne huske hinanden og havde glædet sig til at se de andre. De havde set frem til at møde nogle ligesindede, siger Pauline Sonne-Schmidt, der er initiativtager til venskabsweekenderne.

Længerevarende venskaber

En anden bonus ved weekenden er de mange søskende til børnene med cerebral parese, der møder andre, der står i samme situation som dem selv med en bror eller søster med et handicap.

Langt de fleste familier kommer fra Jylland, og interessen for weekenden betød, at der var venteliste. Næste venskabsweekend er ved at blive planlagt, og af hensyn til børnene må arrangementet ikke blive for stort med for mange deltagere.

Idéen med at skabe disse weekender er også, at der bliver et netværk, hvor man kan mødes i andre sammenhænge. Det er naturligvis nemmere jo tættere på hinanden folk bor, derfor opfordrer Pauline Sonne-Schmidt andre til at skabe lokale weekender/netværk.

Søndag var der afrejse fra Hou, og Valdemar, og de andre børn, tog hjem med en t-shirt hvor der stod ’Venskabsweekend’ og var logo på. Og t-shirten ville han selvfølgelig beholde på derhjemme – også selvom den trængte til at blive vasket.