Fysisk og mentalt sundhed på botilbud

Starter:
Slutter:
Pris:
Deltager uden hjælper - kr. 1.250,00
Deltager med hjælper - kr. 1.250,00
Pladser tilbage:
Tilmelding nødvendig
|Sidste tilmelding:|

Hvordan sikrer vi et godt fysisk og mentalt helbred blandt mennesker der bor på tilbud? Dette fagkursus sætter fokus på emnet

Det fysiske og mentale helbred hos mennesker, der bor på botilbud, halter langt bagefter i forhold til resten af befolkningen. Dette fagkursus er for fagpersonale på botilbud, der har brug for redskaber til at spotte om deres beboere har det godt, med fokus på: Alvorlig sygdom – tandlægebesøg – angst – depressioner – almindelig tilfredshed med eget liv.

I løbet af kursusdagen kommer vi ind på områder som: Hvordan har helbredet det hos mennesker på botilbud? Årsager til at det er ringere end gennemsnittet. Hvordan lærer man at se at beboerne er syge, ikke ’bare’ besværet af deres handicap? Hvordan laver man en rutine, så beboerne kommer afsted til de screenings og tandlægebesøg, de er indkaldt til? Hvordan skaber man en ramme der tilgodeser beboernes helbred? Deltagerne går hjem med konkret viden om helbred hos mennesker med et handicap, og redskaber til at få sat mere fokus på en optimering af beboernes livsvilkår og sundhed, selv i en travl hverdag.

10-10.15: Introduktion til dagen og deltagerne

10.15-11: Susan Ishøy Michelsen fortæller om sin undersøgelse, herunder baggrund og hovedpunkter

11-12.15: Klaus Christensen fortæller om hvordan man spotter kognitive og mentale problemer hos mennesker med CP

12.15-13: Frokost

13-14.15: Kim Frederiksen og Signe Seidelin fortæller om det daglige arbejde med med borgere med CP på Jonstrupvang

14.15-14.45: Gruppearbejde og erfaringsudveksling

14.45-15: Debat og fælles afrunding

Tid og sted: 14. november klokken 10-15 hos Spastikerforeningen, Blekinge Boulevard 2, 2630 Taastrup

Tilmelding og betaling senest 15. oktober

Undervisere: PhD., cand. med. Susan Ishøy Michelsen, forstander for Jonstrupvang, Kim Frederiksen og sygeplejerske Signe Seidelin og psykolog Klaus Christensen fra Spastikerforeningen

Målgruppe: Fagpersonale på botilbud, der har brug for redskaber til at spotte beboernes fysiske og mentale helbred, hjælp til at handle på det og redskaber til at skabe den fornødne struktur.

Pris: Kr. 1.250, hjælpere gratis

Sted: