Mit barnebarn har cerebral parese

Starter:
Slutter:
Pris:
Ikke medlem - kr. 400,00
Ikke medlem med hjælper - kr. 400,00
Medlem - kr. 200,00
Medlem uden hjælper - kr. 200,00
Pladser tilbage:
15

Hvad betyder det at have fået et barnebarn for cerebral parese? Kom på kursus og fyr alle dine spørgsmål af...

Hvad gør man, når barnebarnet viser sig at have en hjerneskade? Det spørgsmål kan være svært at besvare, og mange bedsteforældre vil ikke belemre familien med deres bekymringer og brænder ofte inde med tanker som: Kommer mit barnebarn til at gå? Tale? Får han eller hun et godt liv eller bliver barnet drillet i skolen? Hvad med barnets søskende, og kommer det nogensinde til at kunne klare sig selv og få ægtefælle, arbejde og børn? Hvordan kan jeg støtte familien?

Kursusdagen er bygget op med en gennemgang af familielivet med et barn med cerebral parese, når udviklingskonsulent Sinne Colding Thaysen deler ud af sin års erfaring med området. Vi får også en personlig historie fra Bente Rønholt, der udover at være pensioneret læge, er mormor til fire børn – trillinger plus en – hvoraf det ene barn har cerebral parese. Efter frokost fortæller informatør Christa Nielsen om sin egen opvækst med cerebral parese, og vi slutter med opsamling og debat.

10-10.15: Fælles velkomst og introduktion til dagen og hinanden

10.15-11.30: Sinne Colding Thaysen taler om: CP, hvad er det for en størrelse? Familie – hvad sker der når man får et barn med et handicap – sorgen, både på vegne af barnet, forældrene og sig selv – hvordan kan jeg hjælpe? – hvor meget kan jeg blande mig? – forståelse for at familien ikke kommer til arrangementer og deres hverdag er mere presset end ens egen, da man selv havde små børn – plads til at være nervøs, hvordan skal barnet udvikle sig? Egne erfaringer som mor

11.30-12.15: Christa Nielsen fortæller om sin egen opvækst med cerebral parese

12.15-13: Frokost

13 – 13.30:  Bente Rønholt deler egne erfaringer som bedstemor

13.30-14: Gruppearbejde

Kort pause plus kaffe/kage

14.15-15: Fælles opsamling og spørgsmål

Tid og sted: 10. marts klokken 10-15 hos Spastikerforeningen, Blekinge Boulevard 2, 2630 Taastrup

Tilmelding og betaling senest 1. marts

Undervisere: Udviklingskonsulent Sinne Colding Thaysen, informatør Christa Nielsen samt Bente Rønholt, der er bedstemor til fire børn, hvoraf det ene har CP.

Målgruppe: Bedsteforældre til et barn med cerebral parese, der søger viden om CP og om, hvordan de kan støtte familien bedst muligt. Andre pårørende kan også have stor glæde af kurset, der giver viden om, hvordan det er at leve med et barn med CP.

Pris: Kr. 200 for medlemmer og kr. 400 for ikke-medlemmer, hjælpere gratis

Sted: