Jeg er så træt...

Pladser tilbage:
Tilmelding nødvendig
|Sidste tilmelding:|

KURSET ER OVERTEGNET! LUKKET FOR TILMELDING!

Mange mennesker med cerebral parese er trætte, sådan helt ind til knoglerne. Udtrætning er et stort og ofte overset problem, for når man hurtigt bliver træt, er det svært at finde energien til at være social, gå på arbejde og have et liv med familie og venner. Det kan også være svært at forklare omgivelserne hvorfor man ikke deltager, eller må gå tidligt fra et arrangement, for hvordan kan man være træt, når man ’ikke har lavet noget’?

I løbet af kursusdagen kommer vi ind på områder som: Hvad er udtrætning – fysiologisk og kognitivt? Bliver man træt når man har smerter? Hvorfor siger kroppen fra, og kan man selv gøre noget? Kan man træne sig mere frisk? (Det kan man godt, kan vi afsløre). Læg en plan og kræfterne strækker længere. Coping.

Udover de teoretiske oplæg fra psykolog Klaus Christensen og fysioterapeut Rose Bruun er vi også så heldige at få besøg af Carsten Olsen, der selv lever med udtrætning hver eneste dag, og derfor er ekspert på området.

10-10.15: Fælles introduktion af dagen og deltagerne

10.15-11.15: Klaus Christensen fortæller om den kognitive udtrætning. Hvorfor bliver man så træt, når man har CP? Problemer med at overskue hverdagen. Ændringer og angst. Redskaber til at spotte problemet og gøre noget ved det.

Kort pause

11.25-12.15: Carsten Olsen, der har CP, fortæller sin egen historie om udtrætning, og hvad det betød igennem skolegang og arbejdsliv

12.15-13: Frokost

13-14.15: Rose Bruun fortæller om sit daglige arbejde som fysioterapeut. Kan udtrætning trænes væk?

Kort pause

14.30-15: Fælles opsamling og spørgsmål til panelet.

Tid og sted: 17. marts kl. 10-15 hos Spastikerforeningen, Blekinge Boulevard 2, 2630 Taastrup

Tilmelding og betaling senest 4. marts

Undervisere: Psykolog Klaus Christesen, fysioterapeut Rose Bruun og Carsten Olsen

Målgruppe: Yngre mennesker der lider af udtrætning, og som gerne vil have nogle redskaber til at organisere kræfterne bedre, samt deres forældre og øvrige pårørende.

Pris: Kr. 200 for medlemmer og kr. 400 for ikke-medlemmer, hjælpere gratis

Sted: