Hverdag med smerter

Pladser tilbage:
Tilmelding nødvendig
|Sidste tilmelding:|

Smerter er et livsvilkår for mange mennesker med cerebral parese. Dette kursus giver redskaberne til at støtte, og derved forbedre hverdagen for dem

Mange mennesker med cerebral parese lider af kroniske smerter. Det kan betyde at det er svært at leve en normal hverdag med skole, venner og familie, for hvordan kan man koncentrere sig, når det hele tiden gør ondt, og man bliver udmattet af at forsøge at skubbe smerterne til side, så man kan fungere i hverdagen?

Dette kursus har fokus på den ofte meget indgribende træthed, som ofte følger med diagnosen cerebral parese. I løbet af kursusdagen kommer vi ind på områder som: Hvad er kroniske smerter og hvordan kan man se, når et barn eller et ung menneske har ondt? Inflammation og dens betydning for kropslig og mental stress. Hvordan kan vi mindske inflammation? Kostens betydning. Vejrtrækning og motion, der styrker kroppens evne til at optage ilt. Restitution og ressourceforvaltning dvs., hvordan får vi kræfterne til at strække længere. Redskaber til coping og forslag til øvelser, der kan hjælpe den enkelte med at få en bedre hverdag.

Kurset er rettet primært mod forældre, der vil have mere viden om kroniske smerter og redskaber til at hjælpe deres barn eller unge til en bedre hverdag.

Kurset er inklusiv fuld forplejning.

10 – 10.15: Introduktion til dagen, deltagerne og underviserne

10.15-12: Gennemgang af kroniske smerter: Hvad er kroniske smerter og hvordan kan man se, når et menneske har ondt. Inflammation og dens betydning for kropslig og mental stress. Hvordan kan vi mindske inflammation? Vejrtrækning og motion, der styrker kroppens evne til at optage ilt.  Restitution og ressourceforvaltning. Redskaber til coping og forslag til øvelser, der kan hjælpe den enkelte med at få en bedre hverdag. Kostens betydning.

12 – 12.45: Frokost

12.45 -13.45: Sif fortæller egen historie og besvarer spørgsmål.

Kort pause

14 – 14.30: Praktiske øvelser

14.30-15: Opsamling og evaluering: Hvad fik jeg med i dag?

Undervisere:

Fysioterapeut Katja Meyendorff og Sif Holst

Målgruppe:

Forældre eller andre pårørende til et menneske med CP, og mennesker med CP

Sted:

Spastikerforeningen