Hvad er cerebral parese?

Pladser tilbage:
Tilmelding nødvendig
|Sidste tilmelding:|

Cerebral parese er en bred diagnose der kommer til udtryk både fysisk og kognitivt. På dette kursus får du en grundig gennemgang

Cerebral parese er en hjerneskade, der sætter aftryk både kognitivt og fysisk, og det er en kompliceret diagnose, der viser sig på mange måder. Dette kursus giver en grundig gennemgang af cerebral parese og dermed en grundig viden om, hvad der sker i hjernen, når den har en skade.

I løbet af kursusdagen kommer vi ind på områder som: Hvordan ser en hjerne med cerebral parese ud? Hvad sker der i hjernen, når den har en alvorlig skade? Hvad betyder hjerneskaden for de motoriske og kognitive evner? Kan man forebygge cerebral parese, og kan man helbrede – og i så fald hvordan? Behandlingsmuligheder. Hvordan spotter man kognitive udfordringer, og kan man kompensere? Hvad betyder det kognitive handicap for ens hverdag og mulighed for at leve et liv som alle andre? VI kommer også ind på vigtigheden af en tidlig udredning.

Undervisere er psykolog Klaus Christensen, der har mange års erfaring med at afdække kognitive funktionsvanskeligheder samt at rådgive i kompenserende strategier. Børneneurolog Søren Anker Pedersen stiller skarpt på den kliniske del af diagnosen og bruger sine mange års erfaringer fra sundhedsvæsenet.

10-10.15: Velkomst og præsentation af dagen og deltagerne

10.15-12: Søren Anker Pedersen gennemgår den kliniske del af diagnosen cerebral parese og kommer ind på behandlingsmuligheder og ny viden

12-12.45: Frokost

12.45-14: Klaus Christensen gennemgår den kognitive del af diagnosen cerebral parese, herunder vigtigheden af tidlig udredning