Mit barn har CP - hvad nu?

Starter:
Slutter:
Pris:
BARN - kr. 1.000,00
Deltager - kr. 2.000,00
Pladser tilbage:
Tilmelding nødvendig
|Sidste tilmelding:|

Har du et barn med cerebral parese op til seks år, og savner du viden om diagnosen og et netværk? Så kom på kursus på med Spastikerforeningen og FamilieNet.

Det er en stor glæde at få et barn, men ofte udfordres glæden, hvis barnet viser sig at have et alvorligt handicap som en hjerneskade. Mange forældre har brug for hjælp til at håndtere den nye situation, og omfanget af hjerneskaden viser sig ofte først i årene efter, diagnosen er stillet. Dette weekendkursus er for forældre, der har et barn med cerebral parese op til skolealderen, som har brug for viden om diagnosen, og som gerne vil skabe et netværk med andre i samme situation.

Vi begynder lørdag formiddag med fælles introduktion til deltagerne og derefter oplæg af Anne Pedersen, der har et barn med cerebral parese. Anne kender alt til de følelser, der render igennem hovedet, når man får at vide, at ens barn har en hjerneskade, og hun har været igennem mange af de processer, som beskeden giver. I dag har Anne et dejligt familieliv med mand og børn og glæder sig til at dele ud af sine erfaringer. Efter frokost handler det om familieliv og redskaber til at håndtere den nye situation, når familiervejleder Leif Nord stiller skarpt på den funktionelle familie med CP. Leif bliver flankeret af informatør Christa Nielsen, der har CP. Christa deler ud af sit eget familieliv og opvækst med cerebral parese. Eftermiddagen slutter med Karen Vinther Villadsen, der slutter af med en lille peptalk til forældrene. Karen har CP, men det har ikke holdt hende tilbage fra at vinde guld i cykling ved para-OL i Athen. Meget er muligt, selvom man har en hjerneskade, og børn har ofte en masse ressourcer, som de blot skal have hjælp til at udvikle, er budskabet. Lørdag aften står den på middag og socialt samvær.

Søndag byder på love og regler, når Spastikerforeningens dygtige socialrådgiver Mia Ibæk Touborg taler om støttemuligheder inden for Serviceloven. Vidste du f.eks., at du kan søge om tabt arbejdsfortjeneste, få støtte til bolig eller hjælpemidler? Deltagerne går hjem med konkret viden om, hvilke muligheder loven giver for støtte. Vi slutter med evaluering og frokost.

Weekendkurset er bygget op omkring faglige oplæg, men der er gode muligheder for at danne netværk og dele viden. Det er vores erfaring, at deltagerne går hjem fra kurset med ny viden, konkrete redskaber til at håndtere hverdagen, et solidt netværk med andre i samme situation, og dermed er langt mere selvkørende end før. Kurset er rettet mod forældre til et barn med cerebral parese.

Børnene – både CP-børnene og deres søskende – bliver passet af erfarne børnepassere under oplæggene, men der er ikke et egentligt modul til dem.

Dette kursus bliver holdt i samarbejde med FamilieNet.

Undervisere: Familievejleder Leif Nord, informatør Christa Nielsen, socialrådgiver Mia Ibæk Toubæk samt Anne Pedersen og Karen Vinther Villadsen.

Målgruppe: Forældre, der har et CP-barn op til 6-års alderen.

Tilmelding og betaling: Senest 18. oktober.

Sted:

Brogaarden